2011. április 12., kedd

Nézőpont kérdése

Kb. fél éve kötöttem egy életbiztosítást. Járt hozzá egy olyan lehetőség, hogy betehetek külön is pénzt, és ezeket szintén befektethetem kis, közepes és nagy kockázatú portfóliókba, és persze azonnal jött a kimutatás és grafikonok, hogy ez mennyire jó, és mennyire nagyot lehet szakítani (10% felett, meg ilyenek). Úgyhogy gondoltam egyet december környékén, és egy kisebb összeget betettem, megnézendő a százalékokat, illetve hogy végre megtudjam, tényleg rossz-e nekem, ha csak simán lekötöm a pénzemet a bankban mondjuk 5%-os kamatra. Maga a betevés persze, mint kiderült, 2%-ot azonnal levesz, de hát ha egyszer utána 10%-ot hoz, akkor még mindig 8-ban vagyok, szóval hadd menjen.
A lehető legrosszabbkor találtam én ezt ki.
Rögtön jöttek a közelkeleti harcok és égbeszökő olajárak, aztán japán földrengés, satöbbi, satöbbi.
Szerencsére nem buktam rajta sokat, mivel az összeg eleve nem volt sok, és persze egy ilyen próbálkozás egy a pénz világához nagyjából teljesen laikus embertől abszolút nem reprezentatív, ámde mégis a következő tapasztalatokra jutottam:
- az elején naponta néztem, hogyan változnak az árfolyamok, mire felvilágosítottak, hogy azt ne tegyem, mert csak stresszelni fogok
- később csak kéthetente néztem, de akkor még jobban stresszeltem
- ahhoz, hogy ennek bármi értelme legyen, annyi időt és energiát kell belefektetni (pl. különböző elemzések figyelésébe, stb.), ami már nekem nem éri meg, mert ahelyett inkább dolgozom, és keresek _még_ pénzt
De ami a legmegdöbbentőbb tapasztalat, az a világ teljesen másképp látása. Én ugye egyrészt kicsiben csináltam az egészet, meg "rászántam", tehát nem problémáztam azon, hogy négy hónap alatt nemhogy nőtt volna az összeg, de még csökkent is. De el tudom képzelni a pénzvilág képviselőit, akik most (meg egy hónapja, meg akármikor máskor) csak annyit láttak a katasztrófá(k)ból, hogy basszus, mennek felfelé az árak és csökkennek a részvények, szemét japánok, miért kellett épp most földrengeni.
Na, ez az, amit nem akarok többször megtapasztalni (még kicsiben sem). Viszlát, pénzvilág, maradok a jó kis banki lekötésnél - amíg nem lesz akkora vagyonom, hogy tarthatok egy külön brókert, hehe.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése