2011. május 9., hétfő

Jó sci-fi

A kezembe került egy sci-fi kézirat, ennek kapcsán a mai témám: kell-e ahhoz sci-fit olvasni, hogy az ember jó sci-fit tudjon írni?
Most itt azt a részt kihagyom a fejtegetésből, hogy kell-e egyáltalán olvasni ahhoz, hogy az ember jót tudjon írni, mert erre egyértelmű igen a válasz. Véleményem szerint az írás legalább 70% megtanulható technika és csak a maradék a tehetség (és ez is elég sok mindenből tevődik össze). Tehát azt gondolhatnánk, hogy a jó sci-fi írásához jó sci-fiket kell olvasni.
Azért merült fel bennem ez a kérdés, mert abban speciel nem vagyok biztos, hogy egy jó sci-fi megírásához egyáltalán kell sci-fit olvasni. Azt gondolom, vagy kell, de akkor sokat, régit, újat, kortársat, örök klasszikust, mindent. Vagy nem kell.
Kifejtem. Szerintem az ember, ha jót akar írni, akkor vagy trendit ír, vagy trendteremtőt. Tehát vagy igazodik a vonulatokhoz, meglovagolva népszerű témákat, stílust, stb., vagy pedig hoz valami teljesen újszerűt, ami másoknak is megtetszik. Értelemszerűen ez utóbbi a kockázatosabb. Az előbbihez mindenképpen kell olvasni, tájékozódni, tudni a trendeket, ismerni, mi jön be az embereknek. Az utóbbihoz? Talán nem. Nem tudom. El tudok képzelni olyan, amúgy jó írástudással rendelkező, alapvetően szépirodalomban vagy ponyvairodalomban alkotó, gondolkodó embert, aki nyitott a világ történéseire, és egyszer csak kedve lesz sci-fit írni. De nem akar igazodni semmihez, hanem valami újat akar mondani. El tudom képzelni, hogy ebből lesz valami jó, ami kell az embereknek, amiből aztán új trend lehet.
Viszont a két szék között a földre ülni a legrosszabb. Például ha valaki a demokrácia és a diktatúra viszonyát akarja fejtegetni a regényében, és nem hajlandó tudomásul venni, hogy ebben a témában azért már született egy pár (nem is csak sci-fi) klasszikus. Vagy ha valaki sci-fit akar írni, de nem veszi a fáradságot, hogy utánanézzen mondjuk a ma már elérhető tudományos eredményeknek, kutatásoknak, vívmányoknak, fejlődési utaknak, és úgy akar a jövőben játszódó történetet tálalni. Vagy - és legfőképp - ha valaki ír egy Star Wars-utánzatot, mert az biztosan bejön az embereknek.
Én ugyan még nem tudok felmutatni sci-fi kiadványt - írtam pár novellát -, de ez talán fantasyben is nagyjából ugyanígy van. A kezdő írók írnak valaki más stílusában, vagy valaki más témáját utánozva. Ez egyáltalán nem baj. Így nagyon sokat lehet tanulni, fejlődni. Csak aztán ki kell nőni.

3 megjegyzés:

  1. Valamikor nagy sci-fi rajongó voltam. Próbálok felidézni néhány jó könyvet/írót, akik nyomot hagytak bennem. Nagyon szeretem Asimovot (kb. mindent amit írt, ha lenne szakácskönyve azt is). Másik nagy kedvencem Francis Carsac-tól A sehollakók. Nem tudtam aludni amíg el nem olvastam úgy 2x éve. A mai napig élő lenyomatot hagyott bennem Clark-tól a város és a csillagok. Van benne egy kis WoW és van benne egy kis Mátrix is (1956-ban írta). Amikor újraolvasom, mindig benne van a gyerekkori kanapén olvasás emléke is kedvenc nénikémnél vendégségben (jaj csak a végére érjek a vonat indulás előtt). :)
    Most épp Douglas Adams-től a Jobbára Ártalmatlant olvasom, de az már nem is sci-fi, hanem tömény angol humorba áztatott filozófia.
    Szóval nehéz lehet úgy sci-fit írni, hogy leülök sci-fit írni valamilyen univerzumhoz. Azt hiszem mindig a jó sztori és a stílus fogja meg az embert. Ha robotok és zöld emberkék is vannak hozzá, az nem baj, de önmagában nem fogja elvinni a sztorit. Nem..?

    VálaszTörlés
  2. Pont ezt mondtam én is: jó sztori. Írástudást direkt az elején kihagytam. :) A jó sztori mibenléte volt a kérdés.

    VálaszTörlés
  3. Jó sci-fit igazán csak saját ötlettel tudok elképzelni, az meg úgy lehet az igazi ha van egy saját egyedi és egyéni világötlete - ami sci-firől lévén szó még működőképes is - az írónak és onnan ragad ki momentumokat.
    szerintem saját világot, ízeset úgy tudhat igazán alkotni, ha nincs kitéve mások ötleteinek a hatásainak.
    Valaki által kitalált világba valahogy másnak nem szokott sikerülni eltalálni a helyi hangulatokat, finomságokat.

    VálaszTörlés