2011. november 5., szombat

Hearts in Atlantis

Kinget én korábban csak néhány filmből és barátok, ismerősök beszélgetéseiből ismertem. Furcsa, hogy láttam pl. a Shawshank Redemption-t meg a Green Mile-t, mégis úgy voltam, hogy én biztosan nem fogok King könyveket olvasni, mert az horror meg thriller, azaz nem nekem való.
Nagyobbat nem is tévedhetnék, bár hozzáteszem: azt hiszem, a nagy klasszikusokat (Carrie, Torture, It stb.) még jó darabig nem fogom olvasni. Mindenesetre kértem ajánlást, hogy ha mégis meg szeretnék ismerkedni vele, mit vegyek a kezembe, és egyáltalán nem csalódtam, sőt.

A Hearts in Atlantis kötet több szempontból is jó választás volt. Nem egyetlen regény, hanem két nagyobb lélegzetvételű és három kisebb novella, és bár halványan összefüggnek, tematikailag mégis nagyon széles palettát tud bemutatni King: 60-as évek generációja, gyerekkonfliktusok, egyedülálló szülők problémái, béke vs. háború, egyetemi élet, szenvedélybetegség, Vietnam, bűn és vezeklés, remény stb. Még stílusban is különböznek az egyes novellák: E/1 és E/3 is van, kronológiai leírás és időben csapongás. Ami mindegyikben megtalálható, az a kíméletlen pontosságú és érzékletes leírás - és most már én is tudom, hogy ezért szeretik annyira Kinget. Az, ahogyan leírja az akkori Amerikát, Bobby anyját, az egyetemi kártyapartikat és az érzést, hogy az ember álmában is a lapokat látja, később azt a jelenetet, amikor megölik a mamasant egy vietnami faluban - mind zseniális.
Amikor pedig kiderül, miért ez a kötet címe, arculcsapóan jó. Valóban nehéz lehetett magyarra fordítani, inkább ki is kerülték (Atlantisz gyermekei). Az eredeti cím (és az eredeti nyelvű szöveg) valószínűleg jobban üt.

Negatívumot annyit tudnék esetleg megemlíteni, hogy míg három novella (gyerekek, egyetem, Vietnamos) megállja a helyét egyedül is, az utolsó kettő nem, azok megértéséhez szükség van az előzőekre. Persze ez tulajdonképpen előny is, hiszen lehetőséget kínál insider információkra, amit csak az olvasó tud, a szereplők nem, de gyengíti is őket, tehát ez a két novella szerintem gyengébb, mint a többi. Persze még ez is messze felette van az általam olvasott könyvek átlag színvonalának, úgyhogy csak ajánlani tudom a könyvet.
A filmet még nem láttam, de meg fogom nézni (tudom, nem lesz ugyanolyan).

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése