2012. január 4., szerda

Micsoda?

Amúgy azon gondolkodtam, hogy vajon pontosan mi a csoda. Az, amikor teljesen váratlanul találkozunk valami elképzelhetetlennel, vagy az, amikor nagyon szeretnénk valamit, de tudjuk, hogy kicsi rá az esély (nagyon kicsi), és ha megtörténne, jól meglepődnénk? Vagy az egyik a természetfeletti csoda, a másik pedig a hétköznapi csoda?
Megnéztem a wikipedián, ezt a definíciót találtam:
"A csoda olyan esemény, amelyet nem tartunk lehetségesnek vagy valószínűnek tapasztalataink és ismereteink fényében."
Ez nekem tetszik, mert mindkettőt fedi, amire gondoltam. De mégse tetszik annyira, mert nincs benne a remény. És ez itt a nagy kérdés. Van-e csoda a semmiből, csak úgy, reménykedés nélkül, mintegy "neszeneked" jelleggel, vagy hozzá tartozik az az emberi vágy, hogy különleges dolgok történjenek körülöttünk? Hozzá tartozik a hit, akár az imádkozás? Szintén wikipediából:
"Az emberekre jellemző, hogy várnak, számítanak arra, hogy hétköznapi életük során csodák történjenek velük. Littlewood törvénye szerint az emberek legalább havi egy csodára, meg nem magyarázható, fel nem fogható eseményre számítanak hétköznapjaikban."
Ezt mondjuk nem tudom, honnan mérték le... Mindenesetre gondolatzáróként egy Sziámi-idézet:
"Csak egy csoda segíthet, de csoda lenne az is
Ha még sikerülne megtörténnie
Mondjuk, ha egyszer csak eltűnne az egyszerű, szürke
Nadrágomból az egyik él
Az bizonyíték volna, hogy termel a gonosz
De közben azért a jó is él"

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése