2012. március 8., csütörtök

That's the way A-HA A-HA I write it...

Kicsiny information developer közösségünk egy ideje teljesen izgalomba jött attól, hogy hamarosan váltunk szövegszerkesztőt, és áttérünk a DITÁra. Az amúgy szerintem elég idétlen nevű (Darwin Information Typing Architecture), efféle körökben újdonságnak számító, de elterjedni kezdő xml szerkesztő valóban elég izgalmasnak tűnik. Grafomán emberként mindig is szerettem a szövegszerkesztő programokat, úgyhogy arra gondoltam, röviden átveszem, miket használtam eddig. Előzetesen jelzem, hogy 1995-ben ismerkedtem meg a számítógépek rejtelmes és csodálatos világával, úgyhogy nem lesz szoftvermúzeum a post...
Word
Az örök kedvenc. 6.0 óta használom, kb. ezen tanultam meg gépelni (egy pályázatra küldtem be egy 84 oldalas dokumentumot, már önmagában leírni is szörnyű hosszú volt anno 1995-ben). Mindig is szerettem, nyomon követtem a fejlődését, és a sok siránkozónak, akik szidták az újabb verziókat, mindig megmondtam, hogy nekem könnyebbé vált a munkám a változtatások által, csak egyszer kell rászánni 20 percet, hogy az ember megtaláljon minden funkciót. A 2010-es verzió kifejezetten jól sikerült szerintem, nagyon szeretem használni.
Merem azt mondani, hogy régi és bensőséges kapcsolatunknak megfelelően expertnek számítok, bár biztosan lenne olyan feladat, amit nem tudnék kapásból megoldani (a fejezetek szerinti élőfejeknél mindig elidőztem).
Minthogy az összes művemet gépelve írom, Word-függő lettem.

Open Office Writer
Szegénynek nem sok esélye volt. Anno egyszer kipróbáltam, és jó eséllyel azóta sokkal jobb lett, de akkor nagyon morcos lettem rá, és azóta sem nyúltam hozzá. Kezelhetőségbeli és konverziós problémáim akadtak, és hiába van ingyen, nem kérem, köszönöm szépen.

Notepad ++
Szuper és funkciójának tökéletesen megfelelő kis program, ráadásul ingyenes. Ezzel nem lehet kiadványt szerkeszteni, nem arra való. Tipikus felhasználása html illetve xml fájlok szerkesztése. Minden metaadat látszik benne, ráadásul a program szépen megszínezi ezeket, így például kiválóan lehet látni, ha egy nyitó zárójelnek nincs záró párja.
Lokalizációk során számos alkalommal használtam, de "civilben" is, pl. honlapszerkesztésre.

Epic Editor
Ez a jelenleg széles körben elterjedt szerkesztő a szakmámban, azaz tipikusan hivatalos dokumentációhoz használják. Na, arra ideális is. Az egyes cégek szépen testre szabják / implementálják maguknak, és onnantól csak be kell írni a szöveget. Azért szuper dolog, mert a formázással nem kell annyit molyolni, hiszen a formátumok (betűtípus, -méret, színek stb.) előre meg vannak határozva.
Úgynevezett tageket használ, amelyek előre definiált jelölések a szöveg strukturálásához (pl. chapter, paragraph, bullet list, numbered list stb.)
Persze vannak limitációk is, például a változáskövetés itt a Worddel ellentétben egyetlen véleményezőt enged, minden változás egyforma színnel van jelölve, de azért kifejezetten könnyű, értelmes szoftver, kedvelem. 2010-ben ismerkedtünk meg, és azóta is remek kapcsolatban vagyunk.

DITA
Ő a jövő zenéje, még nem próbáltam, de ha a hírek nem csalnak, akkor hamarosan fogom. Érdeklődve várom, nyitott vagyok az újításokra - és amit eddig olvastam, az ígéretes.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése