2013. április 3., szerda

180 gramm szénhidrát

Naszóval a diéta (nem összetévesztendő a fogyókúrával). Most, hogy már hetedik napja nyomom, autentikusabb beszámolót tudok írni, mint mondjuk az első napokban.
A lényeg: az úgynevezett 180g-os szénhidrát-diétára lettem fogva. Mit is jelent ez? Három paramétere van: mikor, mennyit, milyet. Elég szigorúan be van osztva a napom:
7:00 -> 30g lassú felszívódású szénhidrát
10:00 -> 10g lassú, 10g gyors
12:00 -> 50g vegyes
15:00 -> 20g gyors
18:00 -> 20g gyors, 20g lassú
21:00 -> 20g lassú

Felfelé és lefelé is működik a dolog, azaz se többet, se kevesebbet nem ehetek.
A szénhidrátok felszívódásának sebességét az ún. glikémiás index (pl. itt) mutatja meg, a szőlőcukorhoz hasonlítva mennyi idő. A szám minél kisebb, annál jobb a szénhidrát.

Az olyan termékek, amelyek bármilyen mértékben cukrot, mézet vagy fehérlisztet tartalmaznak, alapból ki vannak zárva. Emellett tilos a banán, szőlő, dinnye (utóbbi kettő mélyen érintett volna, ha egy picit később születne a babó, de így nem zavar különösebben).
A fruktóztartalmú ételek (tipikusan gyümölcsök, gyümölcslevek) kis mértékben okésak (max. napi 30g jöhet ebből), de azért eléggé csalásgyanús kategória, én kihagyom, ha tehetem.

Mit változtatott ez az eddigi étrendemen?
  • búcsú a reggeli narancslétől
  • búcsú a tésztaételektől (de már beszereztünk teljes kiőrlésű durumtésztát, azzal majd lehet, csak a kajáldában nem abból főzik az ebédet)
  • búcsú a házi készítésű lekvárainktól (kb. heti 1-2x ettem belőle)
  • a reggeli tejecskémet müzlivel lecseréltem tejecske + zabpehelyre, és tízóraira eszem meg
  • fehérkenyér helyett feketét eszem, és grammra lemérem a szeletet
  • nem teszek mézet a teámba
  • a napi egy joghurtot nem utolsóként eszem meg
  • utóvacsorára megeszem két és fél db. DietNature kekszet (legjobb!)
Kb. ennyit, mert a többi az eddig is kábé stimmelt.
Az első két napban, amíg nem tudtam, mi hogy van, túl sok volt ez a szénhidrátbevitel, rosszul voltam a telítettségtől (ami vicces, mert mindenhol a neten arról sírtak, milyen kevés), mivel korábban valószínűleg nem ettem ennyit. De aztán rájöttem, hogy nem a legkisebb CH-tartalmú ételeket kell keresni, hanem azokat, amelyekben mennyiségarányosan megfelelő CH-tartalom van. Pl. ha rizsből szeretném teljesíteni ebédre az 50g-ot, akkor meg kéne ennem kb. 18 deka főtt rizst, ami - számomra legalábbis - teljesíthetetlenül sok. Kell még mellé választani valami mást, vagy nem rizst kell választani.

Amúgy egészen nem hülyeség ez, nyilván nem grammra mérni reggel, mint én, de odafigyelni erre a gyors-lassú dologra, és jól meghatározható mederben tartani a szénhidrátfogyasztást (elhagyni nem szabad, erről több cikk van az interneten, aki szénhidrátmentes diétába akar kezdeni, az ne tegye!).

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése